کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی روز دوشنبه، ۱۶ مارس کنفرانس مطبوعاتی با رسانه ها را با حضور سرکار خانم پروفسور حزیمه، رئیس کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی؛ عبدالرحمن دحلان، نایب رئیس کمیسیون فتوا؛ دبیر و اعضای این کمیسیون برگزار کرد.

کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی روز دوشنبه، ۱۶ مارس کنفرانس مطبوعاتی با رسانه ها را با حضور سرکار خانم پروفسور حزیمه، رئیس کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی؛ عبدالرحمن دحلان، نایب رئیس کمیسیون فتوا؛ دبیر و اعضای این کمیسیون برگزار کرد.

فتوای مجلس علمای اندونزی شماره ۱۴ سال ۲۰۲۰

موضوع: انجام عبادت در وضعیت شیوع کرونا (کوید – ۱۹)

  1. همه موظف هستند تلاش خود را برای حفظ سلامتی انجام دهند و از هر چیزی که باعث این است که در معرض بیماری قرار بگیرند، دوری کنند، زیرا این بخشی از حفظ اهداف اصلی دین است (ضروریات خمس).
  2. افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند، باید خود را محافظت و منزوی کنند تا به دیگران منتقل نکنند. برای آن‌ها نماز جمعه را می توانند با نماز ظهر در محل اقامت جایگزین کنند، زیرا نماز جمعه یک عبادت واجب است که افراد زیادی در آن شرکت می کنند که احتمال انتقال گسترده ویروس وجود دارد. برای آن‌ها انجام فعالیت های عبادت مستحب که فرصت های مسری را فراهم می کند، مانند نماز رواتب پنج گانه، نماز تراویح و عید در مساجد یا سایر اماکن عمومی و همچنین حضور در مجالس عمومی و تبلیغ اکبر، ممنوع است.
  3. شخص سالم و مبتلا به کرونا مشخص نیست، باید به موارد زیر توجه کند.
  4. در صورتی که او در منطقه با پتانسیل انتقال بسیار یا بسیار زیاد براساس تشخیص مقامات ذی ربط، قرار گیرد، ترک نماز جمعه جایز است و نماز ظهر را در محل سکونت جایگزین کند و می تواند نمازهای جماعت پنج گانه، تراویح و عید در مساجد یا مکانهای عمومی دیگر را ترک کند.
  5. در صورتی که وی در منطقه ای باشد که پتانسیل انتقال آن براساس تشخیص مقامات ذی ربط کم باشد، باز هم موظف است طبق معمول وظایف عبادی را انجام دهد و باید خود را از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا مانند عدم تماس مستقیم جسمی (دست دادن، بغل کردن، بوسیدن دست)، به همراه داشتن سجاده خود و شستن دستان خود با صابون، محافظت کند.
  6. در صورتی که وضعیت شیوع کرونا در یک منطقه کنترل نشده است و زندگی را تهدید می کند، برای مسلمانان جایز نیست نماز جمعه را در این منطقه برگزار کنند تا شرایط به حالت عادی برگردد و باید در مکانهای خود، آن را با نماز ظهر جایگزین کنند. به همین ترتیب، انجام فعالیتهای عبادی با شرکت تعداد زیادی از افراد و امکان آن را وجود دارد که وسیله ای برای گسترش ویروس باشد، مانند جماعت برای نمازهای روزانه، تراویح و عید در مساجد یا سایر اماکن عمومی و همچنین حضور در مجامع عمومی و مجالس تعلیمی، جایز نیست.
  7. در شرایطی که گسترش کوید - ۱۹ کنترل شده است، مسلمانان باید نماز جمعه را برگزار کنند.
  8. دولت این فتوا را به عنوان راهنمایی برای پیشگیری از کوید – ۱۹ مربوط به مسائل دینی در نظر بگیرد و مسلمانان باید از آن پیروی کنند.
  9. در رسیدگی به جنازه (تجهیز جنازه) مبتلا به کوید ۱۹، به خصوص در غسل و تکفین باید طبق پروتکل های پزشکی با رعایت احکام شرعی توسط اشخاص ذیصلاح انجام شود و نماز و تدفین طبق معمول و محافظت از قرار نگرفتن در معرض کوید ۱۹  انجام شود.
  10. مسلمانان خود را باید به خداوند متعال با افزایش عبادت، توبه، استغفار، ذکر، تلاوت قنوت نازله در هر نماز واجب، صلوات زیاد گفتن، افزایش صدقه، دعای همیشگی از خدا نزدیکتر کنند تا پناهندگی و سلامتی از بلا و خطر (دعای دفع بلا)، به ویژه از بلای کوید ۱۹، عطا فرماید.
  11. اقدامات و اعمالی که باعث ایجاد هراس و یا آسیب های عمومی مانند خرید و احتکار مواد اصلی و ماسک می شوند، حرام است.

توصیه ها:

  1. دولت موظف است محدودیت های بسیار سختی را برای ورود و خروج افراد و کالاها به اندونزی به جز نیروی پزشکی و واردات کالاهای اساسی و نیازهای اضطراری اعمال کند.
  2. مسلمانان باید از سیاست های دولت که به انجام انزوا و معالجه افرادی که در معرض کوید ۱۹ قرار دارند، حمایت و پیروی کنند تا از شیوع ویروس جلوگیری شود.
  3. موضعگیری جوامع در خصوص شیوع کوید ۱۹ باید متناسب باشد و افرادی که در معرض کوید ۱۹ قرار دارند، طبق اصول بهداشتی عمل کنند. از این رو، جامعه افرادی را که منفی و یا بهبود یافته اعلام شده اند، بپذیرند.

خاتمه:

  1. این فتوا از تاریخ اعلام شده لازم الاجرا می باشد و اگر بعداً معلوم شود که نیاز به اصلاحات دارد، در صورت لزوم اصلاح و تکمیل می شود.
  2. هر مسلمانی و کسانی که به آن احتیاج دارند، می توانند این موضوع را دریابند و از همه خواسته می شود تا این فتوا را منتشر کنند.

مقرر شده در: جاکارتا، ۲۱ رجب برابر با ۱۶ مارس ۲۰۲۰

مجمع علمای اندونزی کمیسیون فتوا

رئیس: پروفسور دکتر حسن الدین

دبیر: دکتر اسرار النعم صالح

فتوای جدید مجلس علمای اندونزی در مورد چگونگی نماز برای نیروی بهداشت و درمان کوید ۱۹

پس از گذراندن بحث های عمیق به مدت سه روز پشت سر هم، کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی روز پنجشنبه، ۲۶ مارس سرانجام فتوای شماره ۱۷ سال ۲۰۲۰ در مورد کیفیت نماز برای نیروی بهداشتی که از تجهیزات محافظ شخصی هنگام مراقبت و رسیدگی بیماران کوید ۱۹ استفاده می کنند، صادر شده است.

این فتوا به صورت ماراتن و فشرده با حضور بیش از ۳۵ تن از علما مورد بحث قرار گرفت که به مدت سه روز بطور فعال و جدی بحث شد. کمیسیون فتوا این تلاش را جهاد علما برای مقابله با شیوع کوید ۱۹ می داند. اگرچه اکثر علما در کمیسیون فتوا علمای ارشد هستند، اما بحث در مورد ماده فتوا به مدت سه روز بصورت آنلاین برگزار شد، به طوری که هم به توصیه های دولت برای دوری از اجتماع پایبند باشند.

این فتوا پس از درخواست معروف امین، معاون رئیس جمهور اندونزی از مجلس علما و سازمان های اسلامی در اندونزی درباره فتوای مربوط به نیروی پزشکی بیماران کوید ۱۹ که باید یک تجهیزات کامل محافظ شخصی داشته باشند، صادر شده است. مطابق پروتکل بهداشت، این تجهیزات فقط یک بار استفاده می شود و ممکن است در مدت زمان مشخصی درآورده نشود، علاوه بر این، قیمت آن بسیار گران است. در برخی موارد، ساعت کاری پزشکان مجهز با این تجهیزات از زمان نماز می گذرد. در حالی که برای یک مسلمان انجام نماز روزانه با همه شرایط موجود واجب است.

اسرار النعم صالح، دبیر کمیسیون فتوا اظهار داشت: اگر این پزشکان از زمان نماز هنگام تمام شدن یا شروع کارشان درک کنند، نماز را طبق معمول انجام دهند.

اگر ساعات کاری آن ها قبل از نماز ظهر یا مغرب آغاز شود، و اتمام آن در زمان نماز عصر یا عشا است، نماز را به صورت جمع تاخیر انجام دهند. برعکس نیز جایز است، یعنی اگر ساعات کاری شان در محدوده دو نماز باشد که امکان جمع مانند ظهر و عصر یا مغرب و عشاء داشته باشد، می توانند نماز را جمع کنند.

اگرساعت کاری آن ها در زمان نماز ظهر یا مغرب شروع شود و تخمین زده می شود که نمی توانند نماز عصر یا عشا را انجام دهند، نماز جمع تقدیم را انجام دهند.

در شرایطی که ساعات کاری آن ها در مدت زمان نماز باشد و وضو دارند، جایز است نماز را در زمان خود در حالت استفاده از تجهیزات بخوانند.

اگر شرایط خاص باشد، همانطور که معروف ایمن گفت، یعنی استفاده از تجهزیات حداکثر هشت ساعت طول می کشد تا ساعات کاری شان دو نماز (عصر و مغرب) را پشت سر بگذارد و امکان وضو و تمیم نیست، می توانند با استفاده از تجهیزات موجود نماز را مطابق زمان انجام دهند. و این نماز اگر تجهیزات نجس نباشد، نیازی به اعاده در زمان دیگر ندارد.

در شرایطی که تجهیزات استفاده شده نجس است و امکان در آوردن یا تطهیر آن را ندارد، جایز است در شرایط غیر طاهر نماز بخوانند و پس از انجام کار، نماز را اعاده یا تکرار کنند.

کمیسیون فتوا نیز توصیه می کنند که مسئولان بخش بهداشت برای نیروی بهداشت و درمان مسلمان که در حال انجام وظیفه هستند، اوقات نماز را درنظر بگیرند تا بتوانند وظایف شرعی را انجام داده و امنیت شخصی را حفظ کنند.

نیروی بهداشتی یا پزشکی باید این فتوا را به عنوان دستورالعمل قرار دهند تا نماز را با توجه به جنبه های ایمنی شخصی، با خیال راحت بخوانند.

سه شنبه،۱۷ مارس ۲۰۲۰ (۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۸)

منبع: سایت رسمی مجلس علمای اندونزی

https://mui.or.id/berita/۲۷۷۳۶/ini-fatwa-baru-mui-tentang-tata-cara-shalat-bagi-tenaga-kesehatan-covid-۱۹/

کد خبر 1099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =